top of page
Foto do escritorDa Chic Thief

Entrevista #89 BASIK (Reino Unido)

Atualizado: 16 de jun. de 2023

PT

Basik é natural do Reino Unido.


Com formação em design industrial, é um apaixonado por lettering e por viagens (tendo já pintado em mais de 20 países).



A sua grande parceira de vida e de pinturas é Raqs (outra das minhas entrevistadas).


O writer é o mentor do Do1Cancer, um evento solidário que procura recolher fundos para organizações de apoio a pessoas com cancro.



Qual é o significado do teu tag?


Eu antes fazia breakdance. Chamavam-me bboy basic porque não era grande coisa. Mais tarde, quando tentei fazer rap, mantive o nome como a minha tag.


A mudança do C para o K foi por causa da minha mãe. Sou disléxico e um dia fiquei de castigo por escrever numa mesa e os meus pais foram chamados à escola. Na ida para casa, a minha mãe disse-me “não podes andar a escrever nas mesas, vão todos saber que és tu porque dás erros e assim vais ser sempre apanhado”. E porque, em graffiti, o K é uma letra mais fixe para se finalizar.


Tens formação em arte?


Nem por isso, não estudei arte na escola. Estudei design industrial e acabei a trabalhar em educação.



Quando começou o teu interesse pelo graffiti e quais foram as tuas influências na altura?


Eu cresci nos arredores de Londres nos anos 90 e toda a malta tinha uma tag, era o que era na altura.


A primeira vez que me lembro de ver graff foi quando ia de comboio visitar família a Londres e via sempre o graff de Solo one em Vauxhall (Deadly avengers) e o graff “It’s a London thing” na mesma parede.


Havia malta que fazia graff na minha escola, que eram mais velhos que eu, e as tags e graff deles tinham, sem dúvida, uma influência dessa altura (como o Tame dos BSE crew e o Lern dos OSA crew). Lembro-me de, nas aulas de História, passar o tempo todo a olhar para as letras do Tame, a estudá-las.


Mas só uns anos mais tarde é que comecei a fazer graff. Antes nunca tinha muitas latas.


Como era a cena do graffiti quando começaste?

Maioritariamente tags, quando era adolescente era mais tags com marcadores no comboio, sem bilhete e a tentar não ser roubado pelos mais velhos.



Já pintaste em quantos países?


À volta de 18-21 países, acho que já perdi a conta. Tenho sorte de ter a minha parceira que também gosta de graff e adora viajar. Onde quer que a gente vá, tentamos sempre pintar.


Das tuas passagens pelo nosso país, como classificas o graffiti português? Que diferenças encontras relativamente à Inglaterra?


O buff. Em Portugal podes pintar e fica por uns tempos. No Reino Unido o graff é abafado muito mais rapidamente.



Quais são os teus locais / cidades preferidos para pintar?


Em Portugal, Lisboa e os arredores são os meus preferidos. Portugal tem ótimos locais abandonados. Mas, para além disso, gosto sempre de explorar novos locais.


Drogheda na Irlanda é um lugar especial para mim porque foi lá que pedi em casamento a minha parceira.


Murwillumbah na Austrália é brutal também. Tem uma parede super longa e um rio que parece que estás numa floresta tropical.


O País de Gales sempre foi bom para mim.


Podia estar aqui o dia todo a dizer um número infinito de locais.


Paredes, telas, tecidos… Qual foi o suporte mais invulgar em que já pintaste?


Acho que foi fazer um tag em cimento por secar. É um tag que fica para sempre.



És um apaixonado pelo lettering. Tens algum estilo favorito?


Não tenho favoritos, os outros estilos ficavam ciumentos. 😂


Como é o teu processo criativo e onde vais buscar a inspiração para as tuas peças?


O meu processo é mais pró preguiçoso. Sou terrível às vezes, porque não planeio e faço mais improviso quando chego ao sítio. Sou mais de chegar à parede com um saco com latas e ver o que acontece. Às vezes funciona bem, outras vezes nem por isso.



Pintas com sketch ou freestyle?

Um bocado dos dois. Mas mais freestyle com uma ligeira ideia na minha cabeça, tipo um estilo de letra, e depois é ver no que resulta.


O que toca na tua playlist quando pintas?


Para ser honesto é um bocadinho de tudo, desde beatnuts a drum and bass, uk garage e os clássicos tipo Queen. Muitos writers ficaram presos no carro comigo e com a Raq (minha parceira) a ouvir Queen. Não interessa se és um top writer ou não, toda a gente acaba por cantar em altos berros Bohemian Rhapsody.



Qual é o teu top 3 de writers ingleses?


Esta é difícil. Para mim, acaba por ser a malta que conheci ao longo dos anos. Por isso, se ainda não pintei com alguém, essa pessoa não vai estar na lista.


O @posea_ilc tem estado em alta com characters e letras, é uma inspiração, sem dúvida, com o que tem passado e é super simpático e boa pessoa.


O @ekto.1 é brutal no wildstyle e um gajo engraçado. Está, sem dúvida, no topo da lista, pelas viagens que temos feito e os bons tempos passados. E pelos conselhos que me dá e que eu nunca sigo. A crew dele @upc vale a pena seguir.


O terceiro lugar é, de novo, difícil de escolher... @cutis_hyton tem um estilo floral de se tirar o chapéu, o @meds_one tem um controlo de lata que é de malucos e o @gent48 é brutal nos characters. Há muitos mais para este terceiro lugar, conheço muita malta que merece este terceiro lugar, mas não quero que eles se sintam mal por não os mencionar. 😂


E de writers estrangeiros?


Por ter viajado e estando a viver perto de Londres, sou sortudo por ter conhecido uns quantos.


@mrbasix na Austrália está no topo para mim. Quando o conheci pensei que poderia haver um certo mal estar pelas similaridades das nossas tags, mas estava enganado. Super simpático e boa pessoa, graff brutal.


@chips (Sardenha, Itália) que está em Londres também é super boa pessoa, não há ninguém que diga uma palavra má sobre ele. E tem também a loja @ws.gc em Londres, sempre dispostos a encaminhar-te para o local mais próximo para se pintar.


@achesdub também entra neste top, por estar sempre a tentar cenas novas e por ser a pessoa mais irlandesa que já conheci. A rapidez com que pinta e o seu processo são super interessantes de se ver.


Tenho muita estima pela malta da HUK crew. A cena do graff na Irlanda está em grande, top artists por lá.



Com que writer / artista gostarias de fazer uma peça conjunta?


Qualquer pessoa que tenha sentido de humor e esteja disposto a um dia bem passado. Ou alguém que queira vir rolar o background, é sempre bem vindo. 👍


Em tantos anos de grafitti, viste muitos writers e crews ficarem pelo caminho. O que te mantém forte na tua ligação ao movimento?


É terapia. Pintar é algo que faz parte da minha rotina. E o facto da minha parceira também o fazer, puxa por mim para me levantar da cama e ir pintar.



És o fundador do Do1cancer. Queres falar um pouco sobre este projeto?

Sim, posso explicar o que é este projeto. @do1cancer é um evento de graffiti para caridade. Tudo começou em 2015 quando alguém que eu conhecia muito bem foi diagnosticada com cancro. Quando soube da noticia, fui pintar com uma malta para arejar a cabeça (tipo terapia, como já disse) e, em conversa, veio esta ideia de fazer uma graff jam para angariar dinheiro para uma organização que apoiasse pessoas com cancro.


Tradicionalmente, este evento acontece em Leake Street em Londres. Por um dia, a malta vem pintar e conviver e doar dinheiro para a caridade. Eu organizo os artistas, à volta de 60-80, a minha família também vem, a minha mãe normalmente cozinha rolos de salsicha para todos e acaba por ser um dia super relaxado e bem passado. No final do evento, a minha mãe escolhe a melhor pintura e essa pessoa ganha um garrafa de prosecco. Acho que o @curtis_hylton tem ganho mais vezes este titulo pelo simples facto de que a minha mãe gosta de o abraçar, mas isso é outra história. 🤣

Ao longo dos anos, angariámos dinheiro para organizações de apoio a pessoas com cancro e tive a sorte de conhecer vários artistas como @soten_oner, @hoacs, @gnashermurals, @hero32dpc, @roo_art, @5kyh1gh, @tizerid, @voyder e muitos outros, são tantos que é impossível mencionar. Mas gostava, desde já, de agradecer a presença deles, das suas habilidades e doações no evento.

Ah e já me ia esquecendo, queria também agradecer a presença do @jonny_blavo, que veio da Austrália, de propósito, para o evento. Dedicação top.


Quais são os teus planos / projetos futuros?

Portanto, este ano iremos fazer eventos para ajudar um hospício infantil que trabalha com crianças doentes e em estado terminal. Temos pessoas que concordaram em realizar eventos no dia 1 de julho em Leake Street e Allen Gardens em Londres, Bournemouth, Bristol, Cardiff, Tamworth e Peterborough (todos no Reino Unido). Assim como pessoas na França, Austrália e Nepal. Todos os eventos apoiam a mesma instituição de caridade e enviam o mesmo link de doação. O nosso objetivo para o futuro é fazer este evento crescer internacionalmente. Os writers são os melhores em auto-promoção e marketing. Por que não, por um dia, usarmos essas habilidades para uma boa causa. Todos pintam por uma causa e mostram ao mundo o lado positivo da cultura do graffiti. Se algum dos teus leitores quiser envolver-se, pode seguir o @do1cancer no Instagram.



Tens alguma história que queiras partilhar?


Muitas histórias. O graffiti tem-me motivado para fazer muitas coisas. Muitas boas memórias de viagens, principalmente pela Europa com a Raq. Mas também tenho memórias na Austrália quando fui de mota com o meu pai, que esteve de olho enquanto eu pintava. Outras memórias no Canadá, onde passei o dia de Natal a pintar uma casa de banho.


Mas acho que aquela que quero partilhar foi numa viagem com a Raq e o @ekto.1. Estávamos a pintar num pavilhão abandonado num campo de squash. A Raq e eu estávamos num campo e o Ekto no outro, quando decidi ir para a varanda por cima do campo para tirar fotos. Mas havia uma luz que estava a interferir com a foto, então eu fechei a porta do campo e, sem me aperceber, fechei a Raq lá dentro. A porta devia estar empenada e não estava a abrir. Tudo o que me lembro é de ouvir o Ekto dizer-me que eu parecia o Kevin Coster do filme Bodyguard, quando pontapeei a porta para “a salvar”. Faz-me sempre rir esta história. E quase fiz o mesmo num outro local abandonado, num cofre que lá havia. Acho que essa ocasião poderia ter acabado ainda pior. Cenas que se aprendem, nunca fechar portas de locais abandonados.


Cumprimentos / agradecimentos?


Apenas alguns shouts para a minha família de pintores que ainda não foram mencionados:



E um grande shoutout para ti, por me dares tempo para falar.


Fotografias & vídeos: Basik

Photos & videos: Basik


ENG

Basik is originally from the UK. With a background in industrial design, he is passionate about lettering and travel (having already painted in more than 20 countries). His great partner in life and painting is Raqs (another of my interviewees). The writer is the mentor of Do1Cancer, a solidarity event that seeks to raise funds for organizations that support people with cancer.


What is the meaning of your tag?

I used to Bboy. I was always called bboy basic because I wasn’t very good. I kept the name when I later tried embarrassingly to rap and then as my tag.


The change from C to K is a little shout out to my mum. I’m dyslexic and at school I got in trouble once for writing on a desk and my parents were called in. On the way home my Mum said to me ‘you can’t go around writing on stuff. You always spell things wrong and it’s very obvious it was you, you’ll always get caught’. And you know it’s graffiti and K’s a nice letter to finish on.

Do you have an art background?

Not really, I didn’t do art at school. I trained as an industrial designer but ended up working in education.

When did your interest in graffiti start and what were your influences at the time?

I grew up in a London suburb in the 90’s everyone had a tag it’s just how it was.


The first time I remember seeing graff was the ‘Deadly avenger’ piece by Solo one at Vauxhall train station in London whilst on the train to go and see family in the early 90’s and the ‘It’s a London thing’ piece along on the same wall.


There were a few writers who were older than me at my school at the time and their hand styles and pieces definitely had an early influence (like Tame BSE and Lern OSA). I had a history lesson and sat at a desk with a Tame piece on for a year. I spent every lesson studying those letters.


Didn’t really start piecing properly until a lot later though. Never had enough paint.


What was the graffiti scene like when you started?


Tags, when I was a teenager it was tags with pens and mops, bunking the train fare and trying not to get robbed by bigger kids. In how many countries have you painted?


Around 18-21, I’ve sort of lost count. I’m as lucky my partner paints as well and loves a roadtrip. Anywhere we go we try to at least squeeze in one piece.

From your passages through our country, how would you describe the current scenario of graffiti in Portugal? What differences do you find compared to England?


The buff. Portugal you can paint and stuff stays. In the UK stuff gets buffed a lot quicker.

What are your favorite spots / cities to paint?


In Portugal, Lisbon and the surrounding area are my favourites. Portugal has great abandoned sites. But besides that, I always like to explore new places.


Drogheada in Ireland is a special paint spot to me too as it’s where I proposed to my partner.


Murwillumbah in Australia is pretty dope too. Long flat walls, a river and you’re in the rainforest.


Wales has always been good to me.


Too many nice places. I could go on and on.

Walls, canvas, fabric… What was the most unusual medium you’ve ever painted on?


Tagging wet concrete I guess. For those tags that last. You are passionate about lettering. Do you have a favorite style?


Can’t have favourites, the other styles would get jealous 😂 How is your creative process and where do you get inspiration for your pieces?


My process would be lazy. I’m terrible for not planning pieces and making it up as I go along. Turn up to the wall with a bag of paint and see what happens. Sometimes it works sometimes it definitely doesn’t.

Do you sketch or freestyle?

Bit of both. But mainly freestyle with maybe a slight idea in my head like one letter and see what else comes out.

What plays on your playlist when you paint?


To be honest everything and anything from Beatnuts, Four owls to drum and bass, uk garage and sing along cheesy classics in the car like Queen. Lots of writers have got stuck in the car with me and Raq (my partner) listening to Queen. It doesn’t matter how big a writer you are. You sing along and headbang to Bohemian Rhapsody, it’s just the way it is.

What is your top 3 of English writers?

That’s a hard one. For me a lot of it comes down to people I’ve met and how they were balanced with standard of pieces. So if I’ve not met you your not going to make my list.


@Posea_ilc has been killing it with characters and letters the last few years and with what’s gone on in his personal life he’s pretty inspiring and was very nice when I’ve met him.


@ekto.1 is a wildstyle killer and a funny fucker. I place him high on my list just for the road trips and fun times we’ve had plus the advice he gives me and I always ignore. His crew @upc.crew is worth checking out too but their international.


Third spots hard... @curtis_hylton has some crazy flower letter pieces, @meds_one has can control for days, @gent48 has the character game on lock. There’s too many others for the third spot so all I’ll say is if I’ve met you it’s probably you I just don’t want to make anyone else feel bad about it. 😂

What about foreign writers?

Travelling and being near London I’m lucky to have met a few, so my same sort of rules would apply to this question.


@mrbasix (Australian) is up there for me, I was unsure when I first met him due to the tag similarities and me being in his country painting and he could not have been friendlier but he paints some dope walls.


@chips_cdsk (Sardinian) bit of a cheat with this one as he’s London based but constant output and I don’t know anyone who has a bad word to say about him. Top bloke and if ever you’re in London check out his shop @ws.gc, they won’t steer you wrong.

@achesdub for pushing different things and being the most Irish lad I think I’ve ever met, his speed and process were interesting to watch as well and I’ve got a lot of love for the HUK boys. The Irish graffiti scene is popping at the moment and they’ve got some really good artists.

Which writer / artist would you like to do a joint piece with?

Anyone who’s a laugh this shit is meant to be fun. Or a homie who rollers the walls is always good. 👍

In so many years of graffiti, you’ve seen many writers and crews fall by the wayside. What keeps you strong in your connection to the movement?

It’s therapy. Painting just something I do. That and my partner @portugeezer_raq kicking me to get me out of bed to go painting.

You are the founder of Do1cancer. Do you want to talk a little about this project?

Yeah cool, thanks. @do1cancer is a charity graff jam I started in 2015. It started when someone close to me was diagnosed with cancer. I went painting after finding this to help clear my head (paintings therapy like I said earlier) and after some chats with mates decided to start a charity jam.


Traditionally we have taken over Leake street (Banksy tunnel) in London for one day and people come down to paint and donate. I organise the artists (usually 60-80) and a load of people (including my mum, dad, cousin and auntie) come down to help collect money and sell donated artwork. It’s a fun day with a relaxed feeling. Writers paint, drink and have jokes, people take photos and my mum usually cooks sausage rolls for all the writers and at the end of the day she picks her favourite piece and the winner gets a bottle of bubbles and a hug. I think @curtis_hylton has won so many times just because my mum wants to hug him but that’s a whole other story. 😂


Over the years we have raised some good money for cancer charities and been lucky enough to have some amazing writers and artists get involved. @soten_oner, @hoacs, @gnashermurals, @hero32dpc, @roo_art, @5kyh1gh, @tizerid, @voyder and so many more, I can’t list everyone. But I would like to take the chance to say thanks for everyone for donating their time, skills and money to the cause. Oh and I got to shout @jonny_blavo for flying from Australia to paint the jam one year. That’s dedication to the cause.

What are your future plans / projects?


So this year we are doing events in aid of a children's hospice that works with sick and terminally ill children. We have people who have agreed to run events on the 1st July in Leake Street and Allen Gardens in London, Bournemouth, Bristol, Cardiff, Tamworth and Peterborough (all in the UK). As well as people in France, Australia and Nepal. All events supporting same charity and pushing the same donation link.


Our goal for the future is to grow this event internationally. Graffiti writers are the best at self promotion and marketing. Why not for one day we all use those skills for a good cause. Everyone just paints for one cause and shows the world the positive side of graffiti culture. If any of your readers want to be involved, please check out @do1cancer on instagram. Do you have a story you want to share?


Many stories. Graffiti has motivated me to do many things. Lots of good travel memories, mainly in Europe with Raq. But I also have memories in Australia when I went on a motorcycle with my father, who kept an eye on me while I painted. Other memories in Canada, where I spent Christmas Day painting a bathroom. But I think the one I want to share was on a trip with Raq and @ekto.1. We were painting in an abandoned pavilion on a squash court. Raq and I were in one field and Ekto in the other, when I decided to go to the balcony above the field to take pictures. But there was a light that was interfering with the photo, so I closed the field door and, without realizing it, I closed Raq inside. The door must have been warped and wasn't opening. All I remember is hearing Ekto tell me I looked like Kevin Coster from Bodyguard when I kicked in the door to “save her”. This story always makes me laugh. And I almost did the same in another abandoned place, in a safe there. I think this occasion could have ended even worse. Scenes that are learned, never close doors of abandoned places.

Greetings / thanks?


Just some shouts to my painting family that haven’t already been mentioned:



And a big shout out to you for giving me the time to talk.

Posts recentes

Ver tudo
bottom of page