top of page
Foto do escritorDa Chic Thief

Entrevista #90 OBAR

Atualizado: 17 de jun. de 2023

PT

Natural do Cacém, o meu novo entrevistado reside no Alentejo litoral desde os seus 15 anos.


Membro dos No Art Limit, o seu gosto pelo graffiti começou há mais de 20 anos, ainda na Grande Lisboa.



Para além do gosto pela pintura e algum retorno financeiro que dela advém, a sua ligação ao movimento mantém-se, sobretudo, pelos momentos únicos e especiais passados entre amigos e conhecidos em frente a uma parede. Para a nova geração de writers, a sua mensagem é simples e direta: "Graffiti nao é guerra, graffiti é paz!".


Fica a conhece-lo um pouco melhor.


Qual é o significado do teu tag? O meu tag não tem significado nenhum, é apenas a junção das letras de 2 writers de que gostava quando comecei e ficou. Os mais atentos dizem que é rabo ao contrário, mas é uma mera e infeliz coincidência.

Tens formação em arte? Não, a minha mãe não deixou, disse que não tinha saída profissional. Acabei por seguir economia na escola e, mais tarde, tornei-me técnico de segurança no trabalho, é a minha profissão e é o que sei fazer. E agora acho que ela tinha razão, as artes, a nível profissional, são uma área bastante difícil para alcançar sucesso.


Quando começou o teu interesse pelo graffiti e quais foram as tuas influências na altura? Foi por mero acaso. Em 97/98 pintaram na escola onde andava em Mira-Sintra e lembro-me de eu e dos meus amigos da altura termos ficado loucos com aquilo. Numa das nossas explorações na envolvente da escola encontrámos uma casa abandonada cheia de latas de spray. Já se sabe no que aquilo deu, começámos todos a taggar. Na altura, nem sabia o que tava a fazer, escrevia HRC que são as iniciais do meu nome. Apropriei-me de mais umas latas que o meu cota tinha na despensa e, até hoje, não parei mais.

Como era a cena no graffiti quando começaste? Do que eu me lembro, a cena do graff nessa altura (98/99/2000) era bué do bairro e da escola. Na altura, a internet era uma miséria, só havia na biblioteca da escola e tínhamos que marcar 1 hora uma semana antes pra ver 5 minutos de graffiti no Yahoo. Por isso, era bué no bairro, para mim era o que existia. Uma viagem de comboio do Cacém pró Rossio era como ir a um museu, sempre a ver as peças do pessoal mais velho espalhadas pela linha, era uma cena do caraças mesmo.


Fazes parte do coletivo No Art Limit responsável pela organização do Festival das Cores (a caminho da sua 9ª edição). Eu não sou responsável por nada do Festival das Cores, isso é só mais uma feliz coincidência. Na primeira edição fui convidado a organizar alguma coisa de graffiti para o festival, mas eu já tinha tudo organizado para uma jam para festejar o meu aniversário (que na primeira edição do festival calhou no mesmo dia). Juntou-se o útil ao agradável e foi ficando assim, sempre que há festival há a minha jam para festejar os meus anos. Nunca mais calhou na mesma data mas o feeling é o mesmo, é uma jam em que convido apenas e só amigos e assim tem sido. O festival dá-nos um grande apoio com as refeições e algumas bebidas. É um feeling brutal, quem vem curte sempre bué. Com graffiti, música, comida e bebida, só falta a piscina.

Qual foi o artista musical ou writer que mais gosto tiveste de ver no Festival? Artista, sem dúvida nenhuma, bjoy, zimbora band como banda e o mascarilha como dj. Mas lá está, estes vão de encontro ao meu gosto musical.


Writers, como são todos meus amigos, o gosto é estar com eles um dia inteiro na palhaçada. Mas todos os anos há o king da parede, eu nunca ganhei esse prémio porque eles ocupam o meu tempo com coisas para resolver e não me deixam estar concentrado, acho que fazem de propósito.



Que outras iniciativas promove este coletivo?

Além da jam que o crew me dá sempre suporte a organizar, nos eventos não promovemos mais nada. Fazemos os nossos trabalhos pagos e se nos chamarem para apoiar uma causa com as nossas pinturas, e se para nós fizer sentido, lá estamos para dar o nosso contributo.

O que puxa por ti hoje em dia? Street bombing, train bombing ou wall of fame? Graffiti é bombing, o que eu gosto é bombing, o que queria fazer todos os dias é bombing, o que procuro na internet é bombing. Mas, devido a motivos familiares e profissionais, o bombing tá um pouco posto de lado e acabo por pintar wall of fame em paredes legais. Mas graffiti é letras pintadas durante a noite.


O que é para ti um bom dia de pinturas?

Amigos, música, cerveja e, principalmente, boa disposição.

Onde vais buscar as influências para as tuas peças?

Olha, não vou buscar a lado nenhum e vou buscar a todo o lado, ao meu dia a dia, a tudo que me rodeia.


Pintas com sketch ou freestyle?

Eu até faço sketch para ir pintar, para pelo menos ter um guia, mas na prática faço sempre o que sai na altura. O pessoal costuma gozar e diz: "trazes um sketch dum cão e fazes uma carpa koi".

O que toca na tua playlist quando pintas?

Hip-hop tuga é o que oiço.


Como descreves o panorama atual do graffiti em Portugal? O que achas que pode melhorar? Quando não puder melhorar é porque está morto. Como eu vivo afastado do epicentro do movimento, há coisas que me passam ao lado, mas pelo que sei o people devia ser mais unido, o sol nasce pra todos.


A nível de qualidade, acho que estamos ao nível da Europa em todas as vertentes. Temos menos writers de topo porque somos menos, mas existe muita qualidade aqui na tuga.

Qual é o teu top 3 de writers portugueses?

Vou escolher em 3 vertentes e tirando os meus:

Trabalhos Odeith Hall of fame Bray Bombing não consigo individualizar Reis.


E de writers estrangeiros?

Seen, Atom, Sofles.

Com que writer / artista gostarias de fazer uma peça conjunta?

Com o Seen acho que seria qualquer coisa ou com o Shepard Fairey.


Qual é aquela que consideras a tua melhor obra, aquela que te deu mais luta e aquela que ainda te falta fazer? A melhor obra vai sempre mudando porque, para mim, às vezes não gosto do resultado final na altura, mas meses ou anos depois fico a sentir a coisa de outra forma. Mas houve um dia no wall of fame de Almada (acho que o pessoal de lá chama Galerias ao spot) que foi memorável. Quem lá esteve não se esquece, que dia.

Quais são os teus planos / projetos futuros? Em relação ao graff, não faço nem planos nem projetos. Encaro-o como um hobby e, por isso, o que vier é bem vindo. Que venham uns trabalhos e uns fames com as pessoas de quem eu gosto e tá do melhor.


Tens alguma história engraçada para contar? Tenho uma muita forte.

Um dia a pintar à noite num spot super chill junto a uma praia (na qual uns dias antes tinham dado fardos à costa e, na altura, não sabíamos), parámos o carro, agitámos as latas, vamos para a parede, dou um traço ou meio traço e acende-se uma luz que parecia que tinha ficado de dia. Foi um susto inesquecível e digo para o meu brother "que é isto mano???". Ficámos quietos que nem ratos, a luz apagou, eu já super desconfortável com aquilo digo "vamos bazar". Nisto, assim que mexemos a cabeça, a luz acende outra vez (que cena sinistra), corremos que nem loucos pró carro e só deixei de pisar o acelerador à porta de casa. Conclusão, aquela luz era a PJ mais a Polícia Marítima que estavam a patrulhar as praias da zona, devido à droga que estava a dar à costa, e como tinham sensor de temperatura e movimentos era só a gente mexer-se e a luz acendia. Que cena.

Props?

Para ti No art limit Saldoce Alien_one Eko Dedicated store lisboa E para todos com os quais tive o prazer de pintar junto.


Fotografias / Photos: Obar


ENG

Born in Cacém, my new interviewee has lived in the Alentejo coast since he was 15 years old.


Member of No Art Limit, his taste for graffiti began more than 20 years ago, still in Greater Lisbon.


In addition to his fondness for painting and some financial return that comes from it, his connection to the movement is maintained, above all, by the unique and special moments spent with friends and acquaintances in front of a wall.


For the new generation of writers, his message is simple and direct: "Graffiti is not war, graffiti is peace!".


Get to know him a little better.


What is the meaning of your tag? My tag doesn't have any meaning, it's just a combination of letters from 2 writers that I liked when I started and it stayed. Those who are more attentive say that it's rabo (ass) backwards, but it's a mere and unfortunate coincidence.

Do you have art training? No, my mother didn't let me, she said I had no career path. I ended up studying economics at school and, later, I became a work safety technician, it's my profession and it's what I know how to do. And now I think she was right, the arts, at a professional level, are a very difficult area to be successful in. When did your interest in graffiti start and what were your influences at the time? It was just by chance. In 97/98 they painted at the school where I went to in Mira-Sintra and I remember me and my friends at the time being crazy about it. In one of our explorations around the school we found an abandoned house full of spray cans. We already know what happened to that, we all started tagging. At the time, I didn't even know what I was doing, I wrote HRC which are the initials of my name. I appropriated a few more cans that my old friend had in the pantry and, until today, I haven't stopped. What was the graffiti scene like when you started? From what I remember, the graff scene at that time (98/99/2000) was a lot of the neighborhood and school. At the time, the internet was a misery, it was only available in the school library and we had to make an appointment a week before to see 5 minutes of graffiti on Yahoo. That's why there was a lot in the neighborhood, for me it was what existed. A train trip from Cacém to Rossio was like going to a museum, always seeing the pieces of the older people scattered along the line, it was a hell of a scene.


You are part of the No Art Limit collective responsible for organizing the Festival das Colors (on its way to its 9th edition). I am not responsible for anything in the Festival of Colors, this is just another happy coincidence. In the first edition I was invited to organize something of graffiti for the festival, but I already had everything organized for a jam to celebrate my birthday (which in the first edition of the festival happened on the same day). The business combined with the pleasant and it stayed that way, whenever there's a festival there's my jam to celebrate my birthday. It never fell on the same date again but the feeling is the same, it's a jam where I only invite friends and that's how it's been. The festival gives us great support with meals and some drinks. It's a brutal feeling, those who come always enjoy it. With graffiti, music, food and drink, the only thing missing is the pool.

Which musical artist or writer did you most like to see at the Festival? Artist, without a doubt, bjoy, zimbora band as a band and mascarilha as a dj. But there it is, these go against my taste in music. Writers, as all my friends are, I enjoy being with them for a whole day in clowning. But every year there is the king of the wall, I never won that prize because they occupy my time with things to solve and don't let me concentrate, I think they do it on purpose. What other initiatives does this collective promote? In addition to the jam that the crew always supports me in organizing, at events we don't promote anything else. We do our paid jobs and if they call us to support a cause with our paintings, and if it makes sense for us, we are there to make our contribution. What draws you today? Street bombing, train bombing or wall of fame? Graffiti is bombing, what I like is bombing, what I want to do every day is bombing, what I look for on the internet is bombing. But, due to family and professional reasons, bombing is a little put aside and I end up painting wall of fame on legal walls. But graffiti is letters painted overnight.


What is a good painting day for you? Friends, music, beer and, mainly, a good mood. Where do you get the influences for your pieces? Look, I'm not going to look for it anywhere and I'm going to look for it everywhere, in my daily life, in everything around me. Do you paint with sketch or freestyle? I even sketch to go paint, to at least have a guide, but in practice I always do what comes out at the time. People usually joke and say: "bring a sketch of a dog and make a koi carp". What plays on your playlist when you paint? Portuguese hip-hop is what I listen to.


How would you describe the current scenario of graffiti in Portugal? What do you think can improve?


When it can't get better, it's because it's dead. As I live far from the epicenter of the movement, there are things that pass me by, but from what I know people should be more united, the sun rises for everyone.


In terms of quality, I think we are at the level of Europe in all aspects. We have fewer top writers because we are fewer, but there is a lot of quality here at tuga.


What is your top 3 of Portuguese writers?


I will choose in 3 strands and taking mine:


Works Odeith

Hall of Fame Bray

Bombing I cannot individualize Reis.


What about foreign writers?


Seen, Atom, Sofles.


Which writer / artist would you like to do a joint piece with?


With Seen I think it would be anything or with Shepard Fairey.


What is the one that you consider your best work, the one that gave you the most struggle and the one that you still have to do? The best work is always changing because, for me, sometimes I don't like the final result at the time, but months or years later I feel things differently. But there was a day on Almada's wall of fame (I think the people there call the spot Galerias) that was memorable. Those who were there will never forget what a day it was. What are your future plans/projects? Regarding the graff, I don't make plans or projects. I see it as a hobby and, therefore, whatever comes is welcome. Here's to some jobs and some fames with the people I like and it's the best. Do you have any funny stories to tell? I have a very strong one. One day painting at night in a super chill spot next to a beach (where bales had been washed up on the coast a few days before and we didn't know at the time), we stopped the car, shook the cans, went to the wall, sketched or half a dash and a light comes on that looked like it had been left in daylight. It was an unforgettable scare and I say to my brother "what is this bro???". We were as quiet as mice, the light went out, I was already super uncomfortable with that and said "let's go". In this, as soon as we move our heads, the light comes on again (what a sinister scene), we run like crazy to the car and I just stopped stepping on the accelerator at the door of my house. In conclusion, that light was the PJ plus the Maritime Police who were patrolling the beaches in the area, due to the drugs that were washing up on the coast, and as they had a temperature and movement sensor, all you had to do was move and the light would come on. What a scene.

Greetings / Thanks? For you No art limit Saldoce Alien_one Eko Dedicated store lisboa And to everyone I've had the pleasure of painting with.

195 visualizações0 comentário

Posts recentes

Ver tudo

Comentarios

Obtuvo 0 de 5 estrellas.
Aún no hay calificaciones

Agrega una calificación
bottom of page